Meditatie, healthy food en meer..
Yoga
Even een zen momentje

Yoga

Vrijdagmiddag vindt de eerste editie van Yoga Festival Volendam plaats. Tijdens dit festival staat Verbinden, Bewust worden & Ontwikkelen centraal. Natuurlijk is er veel aandacht voor yogalessen, maar er is meer, veel meer! We bieden je de mogelijkheid om je te verdiepen in de 'Yoga Lifestyle versus stress en Burn out'.

Voel je welkom in onze lessen, bij onze workshops en op de inspirerende locatie waar je kunt proeven, groeien en ontmoeten.

 

Vorm 1. Hatha yoga

De meest klassieke vorm, waarbij de nadruk ligt op het versterken en soepel maken van je lichaam. Je staat wat langer in één houding. Het doel is dan ook je lichaam en ademhaling te leren beheersen. Het is rustig en een goede manier om kennis te maken met deze tak van sport. Stap voor stap leer je verschillende houdingen kennen.

Vorm 2. Yin yoga

Rust, rust en nog eens rust. De oefeningen van yin yoga werken niet op de spieren, maar op de gewrichten en het bindweefsel. Alle houdingen doe je op de grond en de poses houd je voor een lange tijd vast, meestal zo’n vijf minuten. De uitdaging zit ‘m juist in het ontspannen van de spieren. Het maakt je lichaam dan ook vooral flexibeler, niet sterker. Vaak wordt deze yogavorm dan ook gecombineerd met een actievere soort of een andere actieve sport.

Vorm 3. Sub yoga

Yoga op een supboard is leuk en is helemaal yoga! Iedere houding, beweging en zelfs meditatie is op het water een andere beleving dan op het land. Balans staat centraal in lichaam en mind. Iedereen kan meedoen.

Vorm 4. Ashtanga yoga

Een actieve vorm die best pittig kan zijn, omdat het tempo redelijk hoog ligt. Ga je naar een les dan doe je een reeks houdingen die je synchroon met je ademhaling uitvoert. De bewegingen – die altijd in dezelfde volgorde worden beoefend – lopen vloeiend in elkaar over, waardoor je in een soort flow komt.

Vorm 5. Power yoga

Wil je een strakker lijf, betere conditie en meer spiermassa? Dan is dit jouw vriend! De krachtige en fysieke oefeningen, geven een energiek gevoel. Het maakt sterker, leniger en geeft je een betere conditie. Power yoga is vaak een verkorte versie van ashtanga, waarbij de oefeningen elke les kunnen verschillen.

Vorm 6. Vinyasa yoga

Deze vorm is ook actief en dynamisch en lijkt op ashtanga yoga. Het verschil: bij vinyasa is geen sprake van een vaste serie. De docent is vrij in het bedenken van een reeks houdingen. Het is vaak wat speelser, maar ook pittig!

Vorm 7. Kundalini yoga

Dynamische lichaamsoefeningen worden gecombineerd met krachtige ademhalingstechnieken, mantra’s, chakra’s en meditaties. Het wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd, omdat je bewuster wordt van wat je doet en hoe je je voelt. Het levert direct meer energie op. Het gaat meer in op het spirituele aspect van de sport. Vooral geschikt voor de gevorderde yogi die verdieping zoekt.

Vorm 8. Yoga nidra

Hoofdpijn, duizeligheid, borstpijn, hartkloppingen, buikpijn. Kwalen die wel eens tot het verleden kunnen behoren wanneer je deze vorm beoefent. Het is de meest rustige van de acht, want het is de yoga van de slaap. Ideaal als je last hebt van slaapproblemen, spanning of angst. Het wordt liggend uitgevoerd en is een oefening om in een zo diep mogelijke ontspanning te komen.

Vorm 9. Qigong

Qigong is een uiterst effectieve en prettige methode voor het verwerven van harmonie en evenwicht. Praktisch gezien is het een ideale manier om een verloren gegaan contact met je lichaam te herstellen. De principes zijn op allerlei gebieden toepasbaar, zoals bijvoorbeeld bij andere sporten, bij huishoudelijke activiteiten of tijdens ontmoetingen met andere mensen.

Vorm 10. Aerial Yoga

Een doek, je lichaam en de zwaartekracht, meer heb je niet nodig voor Aerial Yoga (ook wel Antigravity Yoga genoemd). Zowel voor beginners als vergevorderde yogi’s een nieuwe yoga ervaring.

Daar waar omgekeerde houdingen als kopstand in mat yoga alleen voor gevorderden uit te voeren zijn, opent het doek in aerial yoga vele deuren; de mogelijkheden zijn eindeloos!

Je nieuwe partner, het doek, ondersteunt, haalt de compressie uit de wervelkolom, spanning uit nek en schouders en zorgt voor meer bewegingsvrijheid. Het gevoel van ruimte in je lijf geeft je vleugels en laat je letterlijk zweven.

Vorm 11. Bungee yoga

Bungee yoga is een full-body training aan bungee-elastieken met een super hoge fun-factor! Het opwindende gevoel waarbij je de zwaartekracht uitdaagt en daarbij een high intensity workout ondergaat. Zet jezelf af door de gehele ruimte, bounce met zoveel fun, dat je vergeet hoeveel je zweet en verbrand calorieën als een raket. 

Alles lijkt mogelijk te zijn; duw met één hand op, vliegend, rondspringend en raak het plafond aan. Volg een multifunctionele training waarbij je je core, armen, boven- en onderlichaamskracht traint, en een geweldige cardiovasculaire training doet met een grote glimlach op je gezicht.

Vorm 12. Floating yoga

Floating yoga is supereffectief. Floating yoga is een bijzondere manier van bewegen met het hele lichaam. Bij deze manier van yoga doe je diverse uitdagende oefeningen op een drijvende mat op het water. Omdat de mat instabiel is, vindt hij direct de disbalans in het lichaam. Daarom ben je continu bezig om aan je core stability te werken, om de balans te houden en niet in het water te vallen. Inmiddels wordt Floating yoga al over de hele wereld beoefend.